MUQADDIMAH
Gerakan Islam kebelakangan ini menghadapi berbagai-bagai rintangan dan halangan yang perit di dalam perjuangannya. Kita
lihat sahaja apa yang berlaku kepada umat Islam di Algeria,
Tunisia,Mesir, Palestin dan di merata tempat di pelusuk dunia ini umat
Islam ditekan hebat oleh mush-musuh Islam yang didalangi oleh
kuasa-kuasa besar dunia dankuncu-kuncunya.
Ini merupakan suatu sunnah dan kita sebagai pejuang
Isalm perlulah melengkapkan diri untuk menghadapi cabaran-cabaran yang
bakal melanda umat di rantau ini.
SEPINTAS LALU TRIBULASI UMAT TERDAHULU
Secara ringkas dipaparkan di sini tribulasi umat terdahulu dalam perjuangan mereka sebagai renungan kepada kita bersama.
Di antara contoh-contoh tersebut ialah:
a) Nabi Ibrahim a.s. Tribulasi yang dihadapi oleh
Nabi Ibrahim a.s. tidak lain dan tidak bukan merupakan rentetan
pertarungan antara kebenaran dan kepalsuan.
Kita lihat bagaimana Nabi Ibrahim bangun menentang
dan melawan cara hidup jahiliyah tanpa mengira sebarang kemungkinan yang
akan berlaku.
Maka berlakulah tentangan dan tekanan hebat
daripada kaumnya sedangkan Nabi Ibrahim tanpa memiliki apa-apa kekuatan
senjata dan kekuatan penyokong.
Kita lihat di sini bagaimana keimanan kuat Nabi
Ibrahim memperjuangkan kebenaran, baginda dipulaukan oleh kaum
keluarganya termasuk ibu bapanya sendiri.
Namun itu semua sedikit pun tidak mengubah pendiriannya dan memperjuangkan kebenaran.
Tekanan ke atas Nabi Ibrahim a.s. semakin hebat
sehingga baginda dicampakkan ke dalam api yang marak menyala supaya mati
terbakar hidup-hidup.
Baginda redha terhadap ujian Allah demi kesetiaan perjuangannya.
Akhirnya Allah memerintahkan api supaya menjadi
sejuk sepertimana yang digambarkan melalui firmanNya yang maksudnya:
“Kami berfirman: “Hai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera
kepada Ibrahim!.” Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak
melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadika mereka orang-orang
yang amat rugi, (kalah dengan hinanya).” (Al-Anbiya’: 69 – 70)
Tentangan dan halangan yang dialami oleh Nabi
Ibrahim berterusan melambangkan keutuhan dan kemantapan perjuangannya
yang tidak kenal undur sehingga akhirnya Allah menjadikannya sebagai
salah seorang rasulNya yang terpilih (ulu al-‘azmi.
Firman Allah swt yang bermaksud: “Tidak ada orang
yang membenci agama Nabi Ibrahim selain dari orang yang membodohkan
dirinya sendiri, kerana sesungguhnya Kami telah memilih Ibrahim (menjadi
nabi) di dunia ini; dan sesungguhnya ia pada hari akhirat kelak
telahpun dari orang-orang yang soleh yang (tertinggi martabatnya).”
(Al-Baqarah: 130)
b) Nabi Musa a.s. Ujian yang dihadapi dan diharungi oleh Nabi Musa a.s. bermula sejak bayinya lagi.
Sebagaimana yang kita tahu, sejarah perjuangan Nabi Musa a.s. dihiasi dengan suasana yang menyayatkan.
Ibunya terpaksa menyelamatkan baginda dari kekejaman Firaun dengan menghanyutkan baginda ke sungai.
Seterusnya ujian demi ujian berterusan dan semakin
besar seiring dengan membesarnya Nabi Musa a.s. Nabi Musa a.s. tidak
putus as dan tabah dalam memimpin satu bangsa manusia yang telah biasa
tunduk dan memberi ketaatan total kepada raja mereka Firaun.
Baginda bukan sahaja berhadapan dengan rajanya yang
zalim tetapi juga pembesar-pembesarnya yang tidak berperikemanusiaan
dan suka menindas yang lemah.
Dalam suasana beginilah Nabi Musa a.s. diperintah
supaya menyeru Firaun yang berada di puncak kezaliman supaya tunduk dan
patuh menyembah Allah.
Sikap sombong dan angkuh Firaun telah disebutkan oleh Allah s.w.t di dalam al-Quran.
Di antaranya Allah menggambarkan keangkuhan dan
kezaliman Firaun yang tiada tolok bandingnya dengan firmanNya yang
bermaksud: “Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi (Mesir)
dengan melampaui batas, serta ia menjadikan penduduknya berpuak-puak. Ia
menindas sepuak di antaranya dengan membunuh anak-anak lelaki mereka
dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya adalah ia
dari golongan yang membuat kerosakan.” (Al-Qasas: 4)
Begitu kejamnya Firaun sehingga terkadang Nabi Musa
a.s. sendiri merasa gerun dan gementar menghadapi tribulasi perjuangan
dalam menentang Firaun.
Lebih-lebih lagi apabila perjuangan Firaun itu sendiri disokong oleh tukang-tukang sihir yang terkenal dan zalim.
Hal ini telah dirakamkan oleh Allah sebagaimana
firmanNya yang bermaksud: “Maka yang demikian menjadikan Nabi Musa
merasa takut sedikit dalam hatinya. Kami berfirman kepadanya: “Janganlah
engkau takut (wahai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang tertinggi
mengatasi mereka dengan kemenangan.” Dan campakkanlah apa yang ada di
tangan kananmu, nescaya ia menelan segala (benda-benda sihir) yang
mereka lakukan, kerana sesungguhnya apa yang mereka lakukan itu hanyalah
tipu daya ahli sihir, sedang ahli sihir itu tidak akan beroleh
kejayaan, di mana sahaja ia berada.” (At-Taha: 67 – 69)
c) Nabi Isa a.s. Tribulasi yang dihadapi oleh Nabi
Isa a.s. sungguh hebat. Hebat atau tidaknya halangan-halangan yang
dihadapi oleh baginda dapat kita lihat daripada mukjizat yang
dikurniakan oleh Allah kepadanya.
Bagaimana Allah mengurniakan kepadanya
mukjizat-mukjizat besar yang menghasilkan peristiwa-peristiwa yang luar
biasa tetapi ini pun tidak memberikan kesan yang besar yang boleh
diharapkan dari kaumnya.
Namun begitu Nabi Isa tidak berputus asa dalam
perjuangan malah tabah dan sabar menghadapi tribulasi perjuangan
walaupun dimaki hamun oleh kaumnya ketika menyampaikan seruan dakwah.
Nasihat dan pesanan Nabi Isa a.s. kepada
pengikutnya dapat menunjukkan kepada kita betapa tabah dan cekalnya
baginda dalam menjalankan kerja-kerja dakwah.
Sebagai contoh, baginda pernah berkata kepada
pengikut-pengikutnya: “Berbahagialah kamu jika mereka memaki hamun dan
mengusir kamu dan mengatakan kepada kamu segala perkataan yang jahat
lagi dusta keranaku…Bergembiralah kamu lantaran pahala kamu sangat besar
di langit.
Begitulah para nabi terdahulu juga pernah diusir
dan dikeji lantaran perjuangan mereka… Kemuncak kepada tribulasi
perjuangan Nabi Isa a.s. adalah usaha untuk membunuhnya.
Namun, usaha tersebut gagal kerana datangnya pertolongan Allah menyelamat dan mengangkatnya ke langit.
Ini dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam Al-Quran
dengan firmanNya yang bermaksud: “Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka
dengan mengatakan : “Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibn
Maryam, Rasul Allah.” Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak
menyalibnya (di kayu palang – salib), tetapi diserupakan bagi mereka
(orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa). Dan sesungguhnya
orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya
mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan
(pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya
selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak
membunuhnya dengan yakin. Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa
kepadaNya; dan adalah Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Al-Nisa’:
157 – 158)
d) Nabi Muhammad s.a.w. Cabaran yang dihadapi oleh Rasulullah s.a.w. juga tidak kurang hebatnya.
Bermula dari perang saraf hinggalah cubaan-cubaan
untuk membunuhnya. Kita juga lihat bagaimana baginda bersama-sama dengan
para sahabat baginda turun ke medan perang, berjihad mempertahankan
aqidah sanggup mempertaruhkan nyawa dan mengorbankan harta benda
semata-mata memperjuangkan ajaran yang suci ini.
1. Perang Saraf Dalam usaha untuk melumpuhkan daya
juang Rasulullah s.a.w., kaum jahiliyah telah menggunakan segala taktik
psikologi yang tidak ada langsung kesopanan.
Mereka menggunakan ejekan dan kejian serta
mempersendakan Rasulullah s.a.w. supaya baginda akan patah semangat dan
meninggalkan perjuangan. Ini dapat dilihat melalui firman Allah s.w.t.
yang bermaksud: “Dan mereka berkata: “Kami tidak sekali-kali akan
beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan mata air
dari bumi, bagi kami. Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari
pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai
dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus. Atau
(sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebgaimana
yang engkau katakana (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan
Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya. Atau (sehingga) engkau
mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke
langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke
langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami
membacanya.” Katakanlah (wahai Muhammad) : “Maha Suci Tuhanku! Bukanlah
aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?” (Al-Isra’: 90)
Bila kerja-kerja itu gagal dan tidak dapat
mematahkan semangat Rasulullah s.a.w., mereka menyebarkan fitnah bahawa
Rasulullah s.a.w. ini sudah gila, ahli sihir dan sebagainya.
Tetapi itu semua menambahkan lagi semangat dan
ketabahan Rasulullah s.a.w. terhadap perjuangan di mana akhirnya selepas
itu orang-orang Arab jahiliyah berusaha untuk membunuhnya tetapi Allah
s.w.t. memberi perlindunganNya dari usaha tersebut.
2. Peperangan Halangan-halangan terhadap usaha
dakwah Rasulullah s.a.w. berterusan sehingga menghendaki Rasulullah dan
para sahabatnya menggadaikan nyawa dan harta benda dalam meneruskan
perjuangan bagi memastikan ‘survival’ ajaran Islam ini.
Dalam peperangan Uhud misalnya, bapa saudara
Rasulullah s.a.w. turut terbunuh manakala Rasulullah sendiri luka-lika
dan nyaris maut.
Peperangan in iturut menyaksikan kesetiaan dan
pengorbanan para sahabat Rasulullah s.a.w. di saat-saat yang sangat
mencemaskan seperti Abu Talhah r.a. dan Ziad bin Sakan r.a. yang
menjadikan diri mereka sebagai perisai bagi melindungi Rasulullah s.a.w.
dari terkena panah pihak musuh.
Begitu juga dalam peperangan lain kita lihat betapa
hebatnya pengorbanan untuk memastikan Islam ini dapat terus berkembang
dan menewaskan penghalang-penghalang kepada perkembangannya.
3. Halangan-halangan Terhadap Kerja Dakwah Di dalam
kehidupan pendakwah terdapat banyak halangan dan rintangan yang
menggugat nasib pejuang-pejuang Islam.
Tetapi persediaan yang baik, dan bimbingan yang
betul berserta dengan sikap yang berhati-hati dapat menjaga dan
memelihara pekerja-pekerja dakwah dari penyelewengan dan terjerumus ke
lembah kehancuran dan dalam waktu yang sama melalui proses masa dapat
menyediakan pekerja-pekerja dakwah ini tahan menghadapi ujian dan
cabaran serta matang di dalam melakukan tindakan dan berfikir.
Sebenarnya, masalah utama yang dihadapi oleh
pendakwah masa kini ialah soal ketahanan jiwa untuk menghadapi segala
macam cabaran di dalam perjuangan.
Satu perkara yang mesti kita faham, bahawa segala
idea atau kefahaman hanya akan tinggal sebagai slogan dan teori kosong
selagi nilai dan kefahaman itu tidak dijelmakan ke dalam kehidupan
seharian.
Apa yang lebih menyulitkan para pendakwah masa kini
ialah mereka sedang hidup di dalam suasana apa yang boleh kita sebut
sebagai jahiliyah moden, di mana kehidupan masyarakat kini jauh
menyimpang dari Islam itu sendiri yang mana material menjadi ukuran.
Masyarakat yang hidup dengan perkara-perkara
terlarang dan merosakkan menjadi simbol kepada kemajuan dan tamadun
sementara sikap wara’ dan kehidupan beragama dianggap sebagai ekstrim
dan melampau malah di sesetengah negara mereka dilabelkan sebagai
usuliyun mutatorrifun (puak pelampau).
Oleh sebab itu, sekiranya para pendakwah sendiri
tidak mempunyai aqidah yang teguh, budi pekerti yang luhur, kesungguhan
yang kental, tidak bersungguh-sungguh memuhasabah diri, lali dari
mengingati dan bertawakal kepada Allah serta tidak wara’ daripada
mengerjakan perkara-perkara yang meragukan, begitu juga kalau mereka ini
tidak bersungguh-sungguh salam mengerjakan ibadah maka sudah pastilah
mereka ini juga boleh mendapat jangkitan dari penyakit-penyakit
jahiliyah moden yang sedang dan telah merebak ke dalam masyarakat Islam.
Secara ringkasnya dikemukan di sini
halangan-halangan pada kehidupan pendakwah dan secara langsung merupakan
rintangn dan halangan terhadap kerja-kerja dakwah.
HALANGAN PERTAMA :WANITA
Dalam kehidupan pendakwah malah manusia umumnya,
wanita amat memainkan peranan penting. Wanita boleh membawa nikmat atau
sumber yang membawa padah.
Dalam kehidupan pendakwah terdapat kedua-dua
gambaran ini. Ada pendakwah yang selepas berkahwin menjadi semakin baik
Islamnya, semakin kukuh pendiriannya dan bertambah baik komitmennya dan
sumbangannya terhadap kerja-kerja dakwah.
Sebaliknya, ada yang terus merosot selepas
berkahwin dan ada pula yang rosak perangainya bahkan ada juga yang terus
hilang dari pentas dakwah.
Kesemuanya ini ada sebab dan munasabah. Kegagalan
ini berlaku tidak lain adalah kerana pembentukan keluarga yang bakal
dibuat mengambil kira lunas-lunas yang telah ditentukan oleh Islam serta
mengabaikan tuntutan perjuangan dan medannya yang panjang di mana ia
memerlukan kepada sumbangan yang berterusan dari tenaga-tenaga pejuang.
Oleh itu, kegagalan para pendakwah di dalam
perkahwinan mereka adalah lantaran mereka terpengaruh dengan perkara
lahiriah semata-mata dan lupa tentang matlamat utama perkahwinan itu.
Di sini digariskan prinsip-prinsip utama perkahwinan itu:
1. Mempunyai Niat Yang Baik Islam menghendaki agar tujuan perkahwinan itu adalah untuk menyempurnakan agama.
Ini sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud: Daripada Anas bin Malik r.a.., telah bersabda Rasulullah
s.a.w.: Barangsiapa yang dikurniakan oleh Allah seorang perempuan yang
soleh, maka sesungguhnya ia telah dapat menolongnya menyempurnakan
separuh dari agamanya.
Maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam
separuh lagi.” (Riwayat al-Tabrani) Dalam hadith yang lain pula
Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: Daripada Anas bin Malik r.a.,
telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Apabila seseorang hamba itu
berkahwin, maka sesungguhnya ia telah menyempurnakan separuh daripada
agamanya, maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam separuh lagi.”
(Riwayat al-Tabrani)
Begitu juga Islam mahukan perkahwinan itu, menjadi facktor utama di dalam memelihara kemurniaan jiwa dan kesuciannya.
Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w. bersabda yang
maksudnya: Hadis Abdullah bin Mas’ud r.a.: Diriwayatkan daripada Alqamah
r.a. katanya: Aku pernah berjalan-jalan di Mina bersama Abdullah r.a.
Kami bertemu dengan Uthman r.a. yang kemudian menghampiri Abdullah r.a.
Setelah berbincang beberapa ketika, Uthman r.a.
bertanya: Wahai Abu Abdul Rahman: Mahukan aku jodohkan kamu dengan
seorang perempuan muda? Mudah-mudahan perempuan itu akan dapat
mengingatkan kembali masa lampaumu yang indah.
Mendengar tawaran itu Abdullah r.a. menjawab: apa
yang kamu ucapkan itu adalah sejajar dengan apa yang pernah disabdakan
oleh Rasulullah s.a.w. kepada kami: “Wahai golongan pemuda! Sesiapa di
antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk
berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin.
Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga
pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak
berkemampuan, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal
iaitu benteng nafsu.”
Selain itu, Islam mahukan perkahwinan itu untuk
membangunkan keluarga Islam bagi menjadi asas yang kukuh dalam
pembangunan masyarakat Islam.
Ini merupakan impian setiap mukmin yang mahukan
keluarga yang baik dan penyenang hati, sebagaimana yang digambarkan oleh
Allah s.w.t. dengan firmanNya yang bermaksud: “Dan juga mereka (yang
diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai
Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat
keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan
jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
(Al-Furqan: 74)
Namun begitu, jika sekiranya seseorang itu
berkahwin kerana semata-mata kerana ingin memuaskan keinginan seks, maka
kehidupan seks itulah yang akan menjadi ibadatnya dan menjadikannya
tenggelam di dalam kehidupannya itu.
2. Pemilihan Yang Baik Perkara kedua di dalam soal ini ialah Islam menekankan supaya kita membuat pemilihan yang baik.
Pemilihan ini adalah suatu factor utama yang dapat
membawa kepada pasangan yang berkahwin itu hidup secara Islam di samping
merupakan faktor yang boleh membawa kepada kemesraan dan keserasian di
antara kedua-dua pasangan berkenaan.
Rasulullah s.a.w. telah menjelaskan bahawa terdapat
empat perkara yang dijadikan asas kepada pemilihan pasangan iaitu
agama, keturunan, kecantikan dan kekayaan.
Namun, pemilihan di atas dasar agama adalah yang mesti diberikan keutamaan.
3. Peribadi Suami Sebagai Asas Islam mengingatkan
para suami supaya jangan terlalu mengikut kemahuan isteri demi menjaga
kewibawaan dan ketuanan seorang suami di dalam rumahtangga.
Kerendahan peribadi suami (pada pandangan isterinya) boleh membawa kepada keruntuhan rumahtangga bersama para anggotanya.
Oleh itu, Imam al-Ghazali menasihatkan para suami dengan katanya: “Diri perempuan itu mengikut keadaan dirimu.
Jika engkau lepaskan sedikit tali penambatnya, ia
akan membawamu pergi jauh. Jika engkau kendurkan sejenak kekangnya dan
memegangnya dengan kemas di waktu yang perlu maka engkau akan dapat
memenanginya.”
Oleh sebab itu, peribadi suami memainkan peranan yang penting di dalam kehidupan berumahtangga.
Pihak suami hendaklah bersikap bijak dalam
menyelesaikan segala permasalahan dengan neraca Islam. Saidina Umar r.a.
pernah berkata: “Lawanlah kemahuan wanita itu kerana pada demikian itu
ada berkatnya.”
HALANGAN KEDUA : KEDUNIAAN
Halangan seterusnya kepada para pendakwah ialah pengaruh dan tarikan keduniaan.
Dalam hal ini, Islam mengemukakan beberapa metod
bagi membentuk penganutnya supaya tidak mudah terpedaya dengan tipu daya
keduniaan.
Cara-cara tersebut adalah: Pertama Islam
menjelaskan bahawa kedudukan dunia itu jika dibandingkan dengan akhirat
adalah sangat kerdil sebagaimana dinyatakan oleh Allah s.w.t. di dalam
al-Quran yang maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad) : Harta benda yang
menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya
akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi
orang-orang yang bertaqwa (kerana ia lebih mewah dan kekal
selama-lamanya).” (Al-Nisa’: 77)
Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. bersama-sama sahabatnya melalui suatu bangkai seekor biri-biri.
Bagi menjelaskan hakikat dunia ini Rasulullah
s.a.w. bersabda yang maksudnya: Daripada al-Mustaurid bin Syaddad
katanya : “Aku berjalan bersama-sama Rasulullah s.a.w. dan para
sahabatnya melalui suatu bangkai seekor biri-biri, lalu Rasulullah
s.a.w. bersabda: “Adakah kamu berpendapat bahawa biri-biri itu telah
menjadi hina dan tidak berharga lagi bagi tuannya?”
Lalu para sahabat menyahut: Di antara bukti kehinaannya ialah mereka telah membuangnya wahai Rasulullah.
Lalu Baginda bersabda: “Sesungguhnya dunia ini
lebih hina daripada kehinaan bangkai kambing biri-biri ini pada
tuannya.” (Riwayat al-Tirmizi).
Kedua Islam mengingatkan supaya tidak menjadikan dunia sebagai punca persaingan di antara sesama manusia.
Oleh itu Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang
bermaksud: “ Diriwayatkan daripada Umar bin Auf r.a. katanya:
“Rasulullah s.a.w. telah mengutuskan Abu Ubaidah bin al-Jarrah ke
Bahrain.
Dia pergi ke Bahrain untuk mengambil jizyah ahli
Bahrain kerana Rasulullah s.a.w. telah membuat perjanjian dengan
penduduk Bahrain.
Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan Al-A’la bin al-Hadhrami untuk mengutip jizyah dari penduduk Bahrain.
(Selepas itu) Abu Ubaidah pulang dari Bahrain
dengan harta jizyah.Orang-orang Ansar telah mendengar (khabar)
kepulangan Abu Ubaidah maka mereka (orang-orang Ansar) datang
bersembahyang Subuh bersama Rasulullah s.a.w.
Selesai sembahyang, Rasulullah s.a.w. berpaling
menghadap rombongan. Mereka menyerahkan wang kutipan jizyah kepada
baginda. Rasulullah s.a.w. senyum ketika melihat ahli rombongan
tersebut, kemudian baginda bersabda: Aku kira kamu semua (orang Ansar)
telah mendengar (khabar) kepulangan Abu Ubaidah dari Bahrain membawa
sesuatu.
Mereka menjawab: Memang benar wahai Rasulullah.
Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Maka beritahulah khabar gembira ini
dan bercita-citalah apa yang menggembirakan kami (dengan wang ini).
Demi Allah! Aku tidak takut kefakiran menimpa kamu
semua akan tetapi aku amat takut apabila dunia dihampar di hadapan kamu
(diberikan kemudahan memiliki nikmat dunia) sebagaimana yang telah
diberikan kepada mereka sebelum kamu lalu kamu berlumba-lumba untuk
memilikinya sebagaimana mereka.
Dunia itu akan menghancurkan kamu sebagaimana ia menghancurkan mereka.”
Ketiga Islam mengingatkan supaya kecintaan terhadap
dunia jangan menguasai hati sehingga ianya menyibukkan seseorang dengan
keduniaan dan menghalangnya dari mencari bekalan untuk akhirat.
Oleh itu Islam menggalakkan kezahidan terhadap dunia serta membebaskan diri daripada ditawan.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Barangsiapa yang cinta kepada dunia dan seronok serta leka kerananya,
maka hilanglah daripada hatinya rasa takut kepada akhirat.”
Tetapi maksud dan falsafah kezahidan bukan bererti
Islam menyekat seseorang daripada berusaha, bekerja dan membangunkan
dunia ini sebagaimana yang difahami oleh sesetengah orang, tetapi yang
sebenarnya kezahidan itu adalah cuma untuk memelihara kita daripada
menyembah dan tunduk kepada lambaian dunia.
Sebab itu, apabila Rasulullah s.a.w. ditanya
tentang hakikat kezahidan itu, baginda bersabda yang maksudnya:
“Bukanlah kezahidan itu dengan mengharamkan perkara-perkara yang halal
dan tidak pula mengsia-siakan harta benda.
Tetapi kezahidan terhadap dunia itu adalah bahawa
kamu lebih mengutamakan apa yang ada ditangan Allah daripada apa yang
ada ditanganmu.”
Begitu juga sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam
Ahmad sewaktu seseorang menyoal tentang zahid: “Adakah seseorang itu
zahid sedangkan ia memiliki seribu dinar?”Jawab Imam Ahmad: “Ya”. Lalu
ditanyakan lagi kepadanya:
“Jadi apakah bukti kezahidan? “Jawab beliau:
“Buktinya ialah jika bertambah hartanya ia tidak bergembira dan jika
berkurangan pula ia tidak berdukacita.”
KESIMPULAN
Halangan-halangan yang dinyatakan di atas
menyebabkan terdapat di kalangan yang terlibat dengan kerja-kerja Islam
meninggalkan medan dakwah.
Secara ringkasnya boleh disimpulkan seperti berikut :
a) Tidak Tahan Menghadapi Ujian Ujian dalam kehidupan pendakwah adalah besar yang memerlukan banyak pengorbanan.
Oleh itu, ramai orang yang meninggalkan medan ini
kerana tidak sanggup menanggung ujian ini, walaupun dahulunya ianya
begitu bersemangat.
Al-Quran menjelaskan ujian ini pasti berlaku demi
untuk menguji keyakinan dan keimanan seseorang hamba Allah s.w.t.
sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Alif, Laam, Miim.
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan
dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman! Sedang mereka tidak diuji
(dengan sesuatu cubaan)?” (Al-Ankabut: 1 – 2)
FirmanNya lagi yang bermaksud: “Dan demi
sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku
beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang
yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam
menjalankan perintah Kami); dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar
atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.” (Muhammad: 31)
b) Tidak Tahan Terhadap Tekanan Keluarga Tidak
tahan dengan tekanan keluarga dari ibu bapa, anak dan isteri menyebabkan
pendakwah meninggalkan medan.
Seringkali keluarga menakut-nakutkan mereka tentang nasib buruk yang bakal dialami.
Terdapat pula ibu bapa yang menghalang anak-anaknya
terlibat dalam kerja-kerja Islam, malah sebaliknya menggalakkannya
terlibat dalam perkara-perkara mungkar.
Dalam keadaan yang lain pula ada di kalangan mereka
yang menyekat memberi bantuan kewangan supaya anaknya meninggalkan
jalan Allah s.w.t.
Dalam hal ini Allah s.w.t. memberi amaran supaya
jangan tunduk terhadap tekanan dan desakan keluarga supaya meninggalkan
jalan Allah s.w.t. malah terus kekal berjuang dan berjihad pada jalanNya
sepertimana firmanNya yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad) : Jika bapa-bapa kamu
dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau
suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu
usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot dan rumah-rumah
tempat tinggal yang kamu sukai, – (jika semua itu) menjadi
perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan
(daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah
mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan
memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).” (Al-Taubah:
24).
c) Tidak Tahan Kepada Tekanan Persekitaran Halangan-halangan persekitaran juga banyak menjadikan pendakwah berundur dari medan.
Kadang-kadang seseorang dibesarkan di dalam persekitaran yang mengambil berat soal agama dan penghayatannya.
Tetapi mungkin apabila mereka berpindah ke
persekitaran baru samada kerana belajar, bekerja dan sebagainya lalu ia
persekitaran barunya itu penuh dengan perkar-perkara jahat dan penuh
dengan daya tarikan jahiliyah.
Maka, di sinilah bermulanya pergolakan di dalam jiwanya samada ia akan terpengaruh atau sebaliknya.
Terdapat beberapa factor yang menyebabkan seseorang itu tewas dalam menghadapi tekanan-tekanan tersebut:
· Mungkin asas pembentukannya tidak betul, seperti ianya mempunyai kegoncangan dan keraguan di dalam aqidahnya.
· Boleh jadi iltizamnya di dalam arena dakwah
selama ini disebabkan oleh malu dengan keadaan sekitar ataupun hanya
iltizam ikutan, bukan berdasarkan kepada iman yang benar-benar yakin.
Oleh itu, apabila ia berpindah ke persekitaran yang
lain maka hilanglah iltizamnya kerana factor-faktor yang mendorongnya
ini tidak ada lagi.
· Boleh jadi dia sendiri enggan melibatkan diri
dalam kumpulan dakwah dalam persekitaran kedua di mana ia lebih suka
menggabungkan diri ke dalam kumpulan jahiliyah.
Ia sangat merbahaya kerana mungkin menggugurkannya terus dari medan dakwah dan tidak mendapat inayah dari Allah s.w.t.
d) Tekanan-tekanan Dari Gerakan Lain Antara faktor
yang juga menjadi halangan kepada pendakwah ialah tekanan-tekanan dari
gerakan-gerakan lain yang bertopengkan Islam.
Ini ditambah lagi dengan serangan dari gerakan atau
pertubuhan secular yang sememangnya jelas memusuhi dan sangat anti
kepada perkembangan dakwah.
Gerakan yang bertopengkan Islam tersebut kerjanya
hanya mengkritik dan menimbulkan keraguan kepada pendakwah dengan tujuan
menghancurkan gerakan Islam di atas nama Islam.
Oleh itu, kemunculan pelbagai kumpulan amal Islami
tidak boleh dianggap sebagai satu amalan yang sihat kerana ia boleh
menyebabkan persengketaan sesama sendiri dan mengalihkan tugas sebenar
ke suatu tugas yang lain iaitu mempertahankan diri dari serangan gerakan
lain. Jadi kerja-kerja yang dilakukan oleh kumpulan ini adalah suatu
kerja yang tidak berfaedah selain menyebabkan lebih ramai orang
meninggalkan kerja-kerja Islam, di waktu yang sama mereka melegakan
musuh-musuh Islam kerana kemenangan kepada Islam semakin lambat.
Demikianlah secara ringkas halangan-halangan di
dalam perjuangan dakwah. Semoga ia menjadi titik renungan kita bersama
dan menjadikannya sebagai sempadan dan berwaspada terhadap
cabaran-cabaran itu.